Много изследвания подкрепят теорията, че пиенето на вода е полезно за отслабването. Също така хидратацията е ключова за много фактори, които играят роля при отслабването, включително храносмилането и мускулната функция.

Въпреки това, медицинската общност все още не е сигурна относно влиянието на консумацията на вода върху загубата на тегло.

В тази статия ще научите шест причини, поради които пиенето на вода може да помогне на човек да отслабне.

Също така ще разгледаме колко вода трябва да пие човек всеки ден, за да постигне тази цел и да бъде хидратиран.

Приятно четене!

1. Водата е естествено средство за подтискане на апетита

Когато стомахът усети, че е пълен, той изпраща сигнали до мозъка да спре да яде. Водата може да помогне, заемайки място в стомаха, което води до усещане за ситост и намаляване на глада.

Човек може също да мисли, че е гладен, когато всъщност е жаден. Пиенето на чаша вода, преди да посегнете към нещо за ядене, може да помогне за ограничаване на ненужните закуски.

В проучване на Trusted Source от 2014 г. 50 жени с наднормено тегло са пили 500 милилитра (ml) вода, 30 минути преди закуска, обяд и вечеря, в допълнение към редовната си консумация на вода, в продължение на 8 последователни седмици.

Участниците са имали намаляване на телесното тегло, телесните мазнини и индекса на телесна маса. Те също така споделят и за потискане на апетита.

2. Водата увеличава изгарянето на калории

Някои изследвания показват, че пиенето на вода може да помогне за изгарянето на калории.

В проучване от 2014 г. на Trusted Source, 12 души, които пият 500 ml студена вода и вода със стайна температура, са увеличили разхода на енергия.

Те изгарят между 2 и 3 процента повече калории от обикновено през 90-те минути след като са пили вода.

Водата може също временно да увеличи разхода на енергия на тялото в покой, или броя на изгорените калории по време на почивка.

Пиенето на студена вода може допълнително да увеличи ползите от изгарянето на калории, тъй като тялото изразходва енергия или калории, в процеса да загрява водата за храносмилането.

3. Водата помага да пречистиш тялото си от токсини

Когато тялото е дехидратирано, то не може правилно да отстрани отпадъците като урина или изпражнения.

Водата помага на бъбреците да филтрират токсините и отпадъците, докато органът задържа основните хранителни вещества и електролити. Когато тялото е дехидратирано, бъбреците задържат течност.

Водата също така помага на тялото да се възстанови от проблеми с храносмилането, като диария и лошо храносмилане.

Когато отпадъците се натрупат в тялото, хората могат да се чувстват подути и уморени.  Подуването може да добави сантиметри към талията на човек.

Поддържането на хидратация е добър начин да се избегне задържането на отпадъци, които могат да добавят няколко излишни килограма.

4. Пиенето на вода може да намали общия прием на течни калории

Лесно е да се натрупват течни калории, като се пие сода, сок или подсладено кафе или чай.

Повечето хора пренебрегват колко калории консумират в напитките, които са пригодени за спорт или алкохолни напитки.

Замяната дори на няколко висококалорични напитки всеки ден с вода, или други некалорични напитки, като билков чай, може да има дългосрочни ползи за отслабване.

Автори на проучване от 2012 г. на Trusted Source установяват, че заместването на две или повече висококалорични напитки с некалорични напитки всеки ден в продължение на 6 месеца води до средна загуба на тегло между 2 и 2,5 процента при група жени със затлъстяване.

В проучване отново от Trusted Source от 2015 г., участнички пиели 250 ml вода след обяд всеки ден, докато посещавали 24-седмична програма за отслабване. Те отслабват с 13,6 процента повече от жените в същата програма, които пият същия обем, но диетични напитки след обяд.

Резултати от мащабното проучване на Trusted Source показват, че мъжете и жените, които са замествали една порция подсладена със захар напитка за вода, или нискокалорична напитка всеки ден в продължение на 4 години, са качили с 0,49 по-малко килограма (кг) от подобна група, която е приемала подобен вид напитки.

Същото проучване установи, че хората, които са заменили поне една порция плодов сок с вода, или нискокалорична напитка, са качили 0,35 кг по-малко от останалите в проучването.

5. Водата е необходима за изгаряне на мазнини

Без вода тялото не може правилно да метаболизира натрупаните мазнини или въглехидрати.

Процесът на метаболизиране на мазнините се нарича липолиза. Първата стъпка от този процес е хидролиза, която се получава, когато водните молекули взаимодействат с триглицеридите (мазнините), за да създадат глицерол и мастни киселини.

Пиенето на достатъчно вода е от съществено значение за изгарянето на мазнините от храната и напитките, както и на складираните мазнини.

Мини доклад на Trusted Source от 2016 г. установи, че увеличеният прием на вода води до повишена липолиза и загуба на мазнини при проучвания върху животни.

6. Водата помага при тренировки

Един от най-важните компоненти на всеки план за отслабване са физическите упражнения.

Водата помага на мускулите, съединителните тъкани и ставите да се движат правилно. Той също така помага на белите дробове, сърцето и други органи да работят ефективно, тъй като усилват активността по време на тренировка.

Хидратирането намалява риска от неща, които могат да попречат на добрата тренировка, като мускулни крампи и умора.

Винаги пийте вода преди, по време и след тренировка, за да избегнете дехидратация.

Притежаването на вода под ръка е от съществено значение, особено ако тренирате в горещи, влажни или много слънчеви условия.

Изследователите все още не са сигурни защо пиенето на повече вода помага на човек да отслабне, но много от изследванията показват известна положителна връзка между увеличената консумация на вода и загубата на тегло.

 

Колко вода, средно на ден, трябва да пиете?

Няма стандартна препоръка за това колко вода да се пие.

Някои хора се нуждаят от повече или по-малко вода, в зависимост от различни фактори, включително:

  • ниво на активност
  • възраст
  • размер на тяло
  • температура
  • влажност
  • излагане на слънце
  • здравен статус

Повечето здравни власти предлагат граници за дневен прием на вода. Следните препоръки за прием на вода са от Националната академия по медицина (NAM) в САЩ:

  • 2700 ml / ден за възрастни жени
  • 3 700 мл / ден за възрастни мъже

 

Как да приемаме достатъчно вода?

Анализ от 2013 г. на резултатите от „Националното проучване за здравни и хранителни изследвания“ 2005–2010 г. установи, че повечето мъже в юношеска възраст пият повече вода, отколкото NAM препоръчва всеки ден.

Резултатите също така показаха, че много възрастни, особено по-възрастните хора, не пият достатъчно вода, за да отговарят на указанията на NAM.

От лицата на възраст 20-50 години, 42,7% от мъжете и 40,6% от жените не отговарят на препоръките на NAM. От тези 71 или повече години, 94,7% от мъжете и 82,6% от жените не отговарят на указанията.

Следните съвети могат да Ви помогнат да увеличите приема си на вода:

  • Пиене на поне 250ml вода с всяко хранене
  • Носене на вода, в бутилка за многократна употреба
  • Пиене на допълнителна вода при упражнения, или по време на физическа активност
  • Пиене на допълнителна вода, когато е топло, влажно или много слънчево
  • Като държите чаша вода близо до леглото
  • Яжте повече супи и богати на течности ястия, като къри, яхнии и смутита
  • Яжте плодове и зеленчуци с високо съдържание на вода, особено такива като грозде, пъпеши, домати, целина, краставици и маруля

Тези съвети биха ви помогнали да водите един здравословен начин на живот, който в последствие би ви донесъл единствено позитиви относно вашето тегло.

Когато се чувстваме здрави и енергични, изглеждаме такива!

Важно е да не пренебрегваме простото пиене на вода, защото както видяхме, то има огромна важност в нашето ежедневие!