LOS ANGELES, CA., MAY 29th, 2012--Forget Chia Pets. Chia seeds, dietary staples of the Maya and Aztecs, are catching on in America for their omega-3 fatty acids and fiber content. (Kirk McKoy / Los Angeles Times)

В последно време все повече хора започват да консумират семена от чия. Но какво същност им е толкова специалното и уникалното, за да се превърнат в една наистина голяма мания по цял свят, особено сред активно спортуващите и хората, които се опитват да загубят излишни килограми.

Чията е позната още от древни времена. Тя е присъствала в ежедневието на маите, инките и ацтеките. Използвали са я като лекарство, важна хранителна съставка и дори за разменна стока, която имала много висока стойност. След завладяването на тези древни народи, главно от испанците, големи количества  чия както и киноа са унищожени по религиозни и политически възгледи.

Чията е растение , което достига височина до около метър и цъфти. Всъщност най-важното при нея са семената, които са формирани като грозд в края на всяко стръкче. Може да разпознаете чията по белите и лилави цветове.

чия

Време е да обърнем внимание на множеството й положителни страни и съставки, които я превръщат в толкова популярна храна. Както беше споменато по-горе, семената от чия са най-важни , тъй като те съдържат доста полезни хранителни съставки, като :

  • богати са на омега-3 мастни киселини и фибри
  • съдържат триптофан (аминокиселина, която отговаря за контрола на апетита и хубавия сън )
  • високо количество на растителен протеин

Chia seeds

  • съдържа калций , което количество е около 5 пъти повече от това в млякото
  • наличие на калий
  • не съдържа глутен
  • те са  ефективен стабилизатор на течностите и електролитите в тялото, поради способността си да абсорбират  вода 12 пъти повече от собственото си тегло, което ще предпази организма ви от дехидратация

чиа

Тези всички съставки са изключително средство срещу  много проблеми, свързани с нашето здраве и тонус. Консумацията на семена от чия може да ви помогне при :

  • диабет – консумацията на чия  се отразява оздравяващо на болни с диабет от втори тип
  • здраво сърце – чията  намалява холестерола, като по този начин се предотвратява рискът от склерозиране на кръвоносните съдове и запушването им с мастни плаки
  • при гастрит и язва
  • контролира нивото на кръвната захар
  • повишава съпротивителните сили на организма
  • повлиява благоприятно върху умственото развитие, подобрява паметта, редуцира проявите на депресия
  • помага за редуцирането на наднорменото тегло
  • подпомага детоксикацията на организма и др.

семена чия

Разбира се всичко трябва да бъде с мярка, тъй като колкото и да са полезни тези семена, могат да доведат до нежелани ефекти като :

  • алергични реакции – дори да започнете приема на други семена или ядки, трябва първо да се уверите , че не сте алергични към тях
  • подуване- то е в резултат от високото съдържание на фибри. Може да го избегнете като накиснете предварително семената , за да омекнат
  • спадане на кръвното налягане, тъй като семената играя ролята на разредител на кръвта

Нормално следва въпроса “ Как да се консумират тези семена?“ Най-масовият начин е семената да се накиснат във вода. Много бързо (около 10 мин) семената ще абсорбират водата и съдържанието в съда ще се превърне в вещество, наподобяващо желе и ще може да го консумирате когато пожелаете. Може да направите различни комбинации, като например да оставите за малко семената да се накиснат в мляко, след това да ги блендирате с бадеми, тахан, банани или друго. Ако пък залагате на салатите във вашето меню, семената са отлична добавка към тях, като ги поръсите отгоре.

накисната чиа

И разбира се много важно е да намерите семена от чия , които са истински , а не внос от Китай, за които е известно , че в повечето случай са с различни добавки и химична обработка, при което се губят иначе така полезните качества.