//Колко зеленчуци трябва да ядем според годините ни?

Колко зеленчуци трябва да ядем според годините ни?

Препоръчителното количество зеленчуци, която трябва да приемат бебетата, децата и възрастните.

Всеизвестен факт е ,че зеленчуците са изключително полезна храна на човешкия организъм, независимо на каква възраст е той. Зеленчуците съдържат в себе си редица хранителни вещества като : скорбяла, протеини, колаген, въглехидрати и други.

Не е случайно, че редица организации, които се занимават с опазване на общественото здраве, ни съветват да приемаме всеки ден зеленчуци.

Но по колко грама зеленчуци да приемаме на ден?

Нашият организъм постоянно се променя с течение на години. За това не може да се каже точно количество зеленчуци на ден и то да бъде валидно за всички хора от бебета до столетници. Когато включим и самия начин на живот на даден човек, нещата стават още по-сложни.

Точно за това сме разделили няколко групи и сме дали примерно количество зеленчуци, което е добре да се приема от съответната група.

Мерна единица за количество зеленчуци


Мерната единица, която ще използваме за препоръчителния прием зеленчуци, е една чаша. Но колко точно е тя?

На пръв поглед една чаша зеленчуци е количеството зеленчуци, което ще се събере в една обикновена чаена чаша. Но ако говорим за нуждата на човек от листни зеленчуци. Тогава дневната ни доза ще трябва да се събере в две чаши.

За това ще дадем почти равен еквивалент на представата за една чаша и колко като количество зеленчуци трябва да съдържа тя:

  • Два средни моркова
  • Голяма червена чушка
  • Един голям сладък картоф
  • Един голям домат
  • Необходимото количество зеленчуци за бебета


    При бебета е малко по-специфично, тъй като повечето от тях са способни да приемат твърда храна след 4 месец. Тогава зеленчуците трябва да са приготвени под формата на пюре, докато дечицата свикнат на избутват сами храната и да преглъщат.

    Няма точен ред за това с какви зеленчуци ще започнете да захранвате детето си. Повечето бебета предпочитат сладките вкусове и ако започнете да го храните със сладки пюрета като такива от ябълки и круши, то вероятността да отхвърли след това зеленчуковото такова е голяма.

    Ако започнете захранването на бебето с пюрета от грах, моркови и тиква, то вие ще може да насърчите консумацията на зеленчуци от страна на детето и в следващите етапи на неговото развитие.

    Тук мерната единица зависи много от бебето и то на какъв етап е от приемането на твърда храна. Една чаша съдържа около 16 супени лъжици, които може да ги разпределите между различните хранения.

    При съмнения и колебания е добре да се обърнете към педиатър 😉

    Необходимо количество зеленчуци за малки деца (от 2 до 3 години)


    Децата на тази възраст е добре да приемат една чаша зеленчуци на ден. Не бързайте да карате детето си да изяде цялото количество на едно хранене. Няма проблем тази чаша да бъде разпределена през целия ден.

    Ако имате възможност е добре количеството да бъде съставено от няколко вида зеленчуци, а не от самo един. Може да предложите на детето си броколи или грах за обяд, а на вечеря вкусни сладки картофи.

    Добре е да следите и самия начин на приготвяне на зеленчуците. Старайте се да бъдат варени, печени или задушени. Избягвайте пържените зеленчуци, защото така те губят голяма част от полезните си вещества.

    Трябва да бъдете внимателни, защото децата под 5 години могат да се задавят или дори задушат от не добре приготвени зеленчуци

    Необходимо количество зеленчуци за деца от 4 до 8 години


    Както момчетата, така и момичетата в тази възрастова група трябва да приемат 1 и половина зеленчуци на ден. И тук важи улеснението, че това количество може да се приема през целия ден, а не само на едно хранене.

    По отношение на приготвянето на зеленчуците, то децата от 4 до 8 години, е добре да приемат комбинация между сурови и варени/печени зеленчуци.
    Имайте предвид, че 4-годишните все още попадат в рисковата група и може да се стигне до задавяне и задушаване. Добре е да ги наблюдавате докато се хранят и да приготвите зеленчуците им на по-малки парчета.

    Необходимо количество зеленчуци за деца от 9 до 13 години


    След като децата попаднат в тази възрастова група, настъпва лека разлика между количеството зеленчуци, което е необходимо на момичетата и на момчетата. Препоръчителното дневно количество зеленчуци за момичета в тази възрастова група е най-малко 2 чаши, а за момчетата 2 и половина.

    При положение, че в тази възраст, децата са изключително дейни и активни, то може и да поискат и повече от споменатото количество.

    Има изследвания, които между другото показват, че момчетата са склонни да ядат по-малко зеленчуци (и плодове) от момичетата, така че ако имате момчета във вашето домакинство, може да бъдете по-бдителни за приемането на зеленчуци.

    Необходимо количество зеленчуци за тинейджъри(от 14 до 18 години)


    Момичетата, които са от 14 до 18 години е добре да приемат по 2 чаши и половина, а момчетата по 3 чаши зеленчуци на ден. Много от децата в тази възраст спортуват и за тях трябва да предвидите допълнително количество.

    През тези години, тинейджърите все по-често ядат на вън и не може да бъде следено количеството и вида храна, което приемат. Добре знаем, че и обичат да правят точно обратното, на което им се каже. За това се старайте да има достатъчно зеленчуци в ястията, които приготвяте вкъщи. Също така е добре зеленчуците да бъдат поднасяни по различен начин, за да не омръзват (сурови в салата, печени, задушени, добавка към пици, супи и др.)

    Необходимо количество зеленчуци за възрастни от 19 до 30 години


    За мъжете, които са между 19 и години, е препоръчително най-малко 3 чаши зеленчуци, а за жените най-малко 2 чаши и половина.

    Трудностите пред хората, които попадат в тази група, е да се снабдяват лесно и бързо със зеленчуци поради забързаното ежедневие. Това, което може да направите ако сте около тази възраст, е да планирате по-добре храненията си пред деня и да приготвяте предварително салати или кутии с нарязани зеленчуци.

    Освен,че лесно ще се снабдите с необходимото количество зеленчуци, ще спестите и пари от закупуването на готови салата или ястия.

    Необходимо количество зеленчуци за възрастни от 31 до 51 години


    Ако попадате в тази група, то трябва да се стремите към 2 чаши и половина ако сте жена и 3 чаши зеленчуци ако сте мъж. Ако тренирате добавете допълнително количество за всеки час спортна активност.

    Продължавайте да се придържате към суровите зеленчуци или тези приготвени на пара. Несъмнено са по-добрият вариант пред пържените такива.

    Необходимо количество зеленчуци за възрастни над 51 години


    Тъй като метаболизмът на организма има тенденция да се забавя с възрастта, хората на 51 и повече години е добре да намалят калориите като цяло, за да предотвратят натрупването на излишно тегло.

    Това до голяма влияе и върху количеството зеленчуци. За жените – 2 чаши, а за мъжете около 2 чаши и половина. Добре е да се посъветвате и с вашия лекар за вашето хранене, особено ако имате заболявания.

    2018-11-28T16:37:24+00:00

    Leave A Comment