//Каква е разликата между веган и вегетарианец?

Каква е разликата между веган и вегетарианец?

Няма съмнение, че диетите, в които се ядат главно зеленчуци нарастват с всеки изминал ден.

Между 2000 и 2019г. потреблението на млечни продукти е спаднало с около 20-25%. Фирмите, които проучват пазара съобщават ,че продажбите на мляко от типа ( бадемово, кокосово, овесено) са нараснали с повече от 60% между 2012 и 2019г. 2/3 от анкетираните хора казват също, че са намалили консумацията на месо основно до една категория – предимно червено или преработено месо. Някои хора пък имат притеснение относно третирането на животните, от които се произвеждат храни и тяхното въздействие върху околната среда.

Има много причини към преминаване на хранене предимно на растителна основа.

Диети, свързани главно с прием на растителни храни водят до по-ниско телесно тегло и намаляване на риска от хронични заболявания (включително сърдечни). А както най-вероятно знаете, най-разпространеният убиец е рака, след него – диабет тип 2, високо кръвно налягане и когнитивен упадък.

Няма една-единствена растителна диета, но в повечето случаи тя се изразява в хранене предимно с растения, или в някои случаи плюс малко количество животински протеин.

Тук е моментът да разграничим двете специфични версии на растителната диета: веганство и вегетарианство. Питате се каква е разликата между тях?

Какво означава да си вегетарианец?

 

Вегетарианството обикновено означава, че не се консумират месо, птици или морски дарове. Яйцата и /или млечните продукти обикновено са включени във вегетарианска диета.

Хората, които ядат яйца като единствен животински протеин, се наричат ово-вегетарианци.  Тези, които си позволяват млечни продукти, са лакто-вегетарианци, а хората, които ядат яйца и млечни продукти, се считат за лакто-ово-вегетарианци.

Пескатарианци се казва на хората, които ядат риба и морски дарове, но без месо или домашни птици, въпреки че като цяло не се считат за част от основната вегетарианска общност.

Какво означава да си веган?

 

Веганството изключва всички животински храни, което означава, че не се приема никакво месо, птици, морски дарове, яйца, млечни продукти или други съставки, получени от животинските източници, включително мед и желатин. Веганството обикновено е начин на живот, който няма абсолютно никакъв допир до животинските хранителни продукти, в това число и животински материали – кожа, вълна и коприна. Домашните продукти като козметика и сапуни също са изключени, ако са произведени или тествани върху животни.

От гледна точка на храненето, изключването на повечето животински храни може да бъде предизвикателство за организма, поради загубата на важни вещества – витамини B12,D, желязо, цинк и калций. Въпреки това, всички тези витамини, които вече изброихме е възможно да се набавят и във веганството, стига да сте добре осведомени.

Ако сте вегетарианец, но искате да преминете към веганството, то по-добре е първо да се консултирате със специалист, който да ви информира как да замествате правилно храните, така че да получавате достатъчно витамини.

Когато става дума за здравословно хранене всяка диета, която включва голям прием на плодове и зеленчуци е препоръчителна. Скорошно проучване публикувано в списание за правилно хранене, е показало над 800 души – вегани, лакто-ово вегетарианци и полу-вегетарианци.

Изследователите установили, че веганите са имали по-високи нива на здравословни мазнини, антиоксиданти и противовъзпалителни съединения в телата си, отколкото не-вегетарианците, вероятно защото консумират повече растителни продукти и храни.

Как да включите повече растителни храни в диетата си

Както вече казахме, вегетарианството и веганството са базирани основно на растителна консумация, но много от веганите вече създават нови категории, в които да има така наречения „cheat day“ – в него включат някои животински продукти.

Независимо от това какъв е вашият начин на хранене, задължително дайте приоритет на пълноценните храни – богати на полезни вещества.

Поставете си за цел да похапвате около 4-5 чаши зеленчуци и 2 чаши плодове дневно, заедно с варива (фасул, леща, грах и нахут). Пълнозърнестите храни като киноа, кафяв/див ориз и различни ядки/семена също трябва да присъстват във вашето меню.

Вегетарианските лакомства – сладолед от кокосово мляко и вегетариански кексчета, са прекрасни като заместители на сладкото, но те не трябва да са заместител на основното ви хранене.

Ако мислите да промените цялостно начина си на хранене и да се насочите към веганството например, то не забравяйте, че това е сериозна стъпка и не бива да подхождате лекомислено без да сте се информирали предварително за особеностите на този вид хранене. Препоръчително е да опитате първо вегетарианството как ще се отрази на организма ви, защото то е с по-богато меню и ще усетите промяната по-плавно.

Успех!

 

 

2019-07-24T15:25:33+00:00

Leave A Comment