kak-da-se-spravim-s-proletnata-umoraКакто всяко нещо и пролетта си има своите положителни и отрицателни черти. Цветя, хубаво време, по-голям ден, всичко е свежо и зелено, но защо в същото време изпитваме умора и в повечето време нямаме желание да извършваме ежедневните си ангажименти. Ами да, тук идва така познатата ни „пролетна умора“ . Но какво представлява тя ? Както казахме, тя се характеризира с понижена енергия, замаяност и умора.

Някои от симптомите, които могат да се появят са: изморяемост, депресия, епизоди на повишена плачливост, раздразнителност, нарушения в концентрацията, болки в различни части на тялото, нарушения в съня и загуба на либидото, намалено ниво на физическа активност. Последното в много случаи е придружено с завишен прием на въглехидрати, което сами се досещате, че може да доведе до показване на килограмите.

Има различни мнения за това, какви точно са причините за пролетната умора и появата на нейните симптоми. Най-разпространението мнение е ,че главна причина е липсата на някои витамини и минерали. Този недостиг може да се получи при неправилно и нездравословно хранене. Друга причина е липсата на повече слънчева енергия и движение през изминалата есен и зима. Както посочихме излагането на слънчева светлина е изключително важно, защото то ни помага да се снабдим с витамин D  и да се образува хормонът на щастието (серотонин). През зимата слънчевите дни са по-малки и по-кратки и това се отразява на настроението през пролетта.

как да се справим с пролетната умора

Все повече специалисти в областта посочват като причина за появата на пролетната умора не липсата на витамини, а …. въздухът. Когато времето се затопли и стане приятно за разходки все повече хора предпочитат на излизат навън и да отварят прозорците на дома си. Тоест все повече кислород се приема и влиза в белите ни дробове. Количеството кислород се увеличава и от цъфтенето на пъпките по храстите и дърветата, които интензивно поглъщат въглеродния двуокис. Но при рязкото намаление на въглеродните показатели в нашия организъм съдовете на главния мозък се свиват и пречат човек да мисли и работи ефективно. Привържениците на тази теория я  подкрепят и с друг пример. Те мислят, че описаните процеси по-горе при пролетна умора са идентични когато човек е под стрес, напрежение или силно развълнувани. При тези състояния човек диша по-учестено и кръвта се насища на кислород и не сме способни да правилни решения. Съпоставката е направена и с човек, който е изправен пред важен избор или решение. Тогава той се концентрира и „затаява дъх“. При такива ситуация има по-малко кислород в кръвта и сме способни да вземем по-правилни решения. Не знаме до колко са верни твърдения, но е важно да разгледаме различни гледни точки 😉

състояние на човешкото тяло

Е, опитахме се да обясни от какво идва умората ни през пролетта. Време е да видим как можем да се справим с нея. Предлагаме ви няколко начина , които можете да пробвате.

  • опитайте се да имате подходяща стайна температура и подходяща влажност на въздуха
  • спорт и движение. Тук нямаме предвид тежки изморителни тренировки, а различни дейности като танци, йога, зумба, пилатес и др. , с които ще можете да намалите нивото на стрес
  • слушайте тялото си. Ако се усещате схванати – разходете се или направете леки упражнения
  • пийте повече вода. Изключително важна част в борбата ви срещу пролетната умора и главоболието, което може да я съпътства
  • храни се здравословно. Наблегни на зеленчуците (ще е лесно в този сезон) и на плодовете. Изберете храни, които са богати на витамини като риба, аспержи, мляко и млечни продукти, цитруси, зърнени храни, семена, спанак, моркови,лук, коприва, гъби, ябълки, сурови ядки и др.
  • вземете хладен душ. Разбира се температурата не трябва да бъде много ниска. Все пак целта на душа ще е да се освежите и да имате повече енергия, а не да се разболявате

решения срещу пролетната умора

  • приятни занимания. Постарайте се да разпределите така времето си, че да ви остава повече такова за вашето хоби, срещи с приятели и други приятни и любими занимания и дейности.
  • медитирайте
  • сън. Старайте се да спите достатъчно дълго време. Ако през седмицата графикът ви е пълен, то уикендите може да си подарите и по една следобедна дрямка.
  • хапнете шоколад. При много хора консумацията на шоколад освобождава хормоно на щастието. Разбира се не трябва да се прекалява (все пак лятото идва). Един чудесен вариант е натуралният шоколад
  • позитивни и красиви мисли всеки ден