/, Полезно/ХОДЕТЕ ЗА ЗДРАВЕ!

ХОДЕТЕ ЗА ЗДРАВЕ!

Какви са ползите за вашето здраве от ходенето?

Следващия път, когато отидете на преглед при личния лекар, не се изненадвайте ако той ви даде предписание за повече движение и разходки. Да, тази позната дейност сега се рекламира (заедно с други форми на редовна физическа активност) като „най-важното нещо за вашето здраве – наркотик чудо“.

Ходенето може да има по-голямо влияние върху стопирането на рисковете от заболявания и различни здравословни състояния. Влияние, по-голямо дори от всяко лекарство, което е лесно достъпно за вас. Нещо повече, ходенето е безплатно и на практика няма отрицателни странични ефекти. Ходенето по 2,5 часа седмично – това е само 21 минути на ден – може да намали риска от сърдечни заболявания с 30%. 

В допълнение, тази активност, която няма нужда от специална екипировка или оборудване, също намалява риска от диабет и рак, понижава кръвното налягане и холестерола, и ви държи психически стабилни. 

ХОДЕНЕ: ИДЕАЛЕН ВАРИАНТ КАТО ВИД УПРАЖНЕНИЯ

Случвало ли ви се е да решите в деня, след новогодишния ден да започнете да спортувате повече – само за да откриете, че не сте имали време или не сте могли да си позволите скъпи такси за инстуктори, класове по зумба или фитнес? Може би притесненията за наранявания и контузии ви държат настрана от тренировките. Ходенето може просто да бъде начинът да запазите своята фигура и тонус. Ето защо:

  • Вече знаете как да го направите. Просто поставяте единия крак пред другия. Не се нуждаете от предварителен курс/обучение или група за начинаещи, както при зумба класовете, тенис, H.I.T тренировки и др.
  • Може да го правите навсякъде. Излезте от своята входна врата. Разходете се до работата. Може да се разхождате и до кварталния магазин за хранителни стоки, магазини за дрехи, къщата на роднина или приятели.
  • Не се нуждаете от специална екипировка. Ако се разхождате, за да изгорите някоя калория, най-добре се облечете с нещо удобно и заложете на най-комфортните, ниски и меки маратонки. И това е! 
  • Приятно е за коленете и за останалата част от тялото. За разлика от бягането, винаги когато ходите държите единия си крак на земята, което го прави лек и не толкова натоварващ начин за изразходване на енергия.

ХОДЕНЕТО НЕ Е САМО ЗДРАВОСЛОВНО И ЛЕСНО, НО МОЖЕ ДА БЪДЕ И МНОГО ЗАБАВНО

  • Може да го правите с други. Поканете семейството, приятелите или колегите да се присъединят към вас за една разходка. Това е чудесен начин да се докоснете до някого или да го опознаете по-добре. Ако трябва да проведете труден, неприятен разговор с някого, опитайте да го направите докато ходите.
  • По този начин имате време за себе си. Оставането сам със себе си може да бъде добър начин да избягате от изискванията и очакванията, които заемат голяма част от вашето ежедневие. Докато се разхождате, можете да изчистите главата си, да се отпуснете и да се наслаждавате на времето. Това може да бъде ценно, тихо „аз“ време, което ви позволява да се върнете отпочинали и възстановени.
  • Можете да се насладите на доза природа. Проучванията показват, че прекарването на време в паркове или в близост до вода може да повиши настроението ви. Ходенето е чудесен начин да излезете най-сетне сред природата.
  • Можете да се добиете с нова идея в перспективен план. Светът е различен, когато го видите на 3 mph, вместо на 25 или 30 mph. Може да откриете интересен магазин, да наблюдавате сложна архитектура или да срещнете приятелски настроен човек.
  • Може да станете по-креативни. Изследователите от университета в Станфорд откриха, че хората са генерирали два пъти повече творчески идеи и отговори на въпроси (проблеми) докато ходят, в сравнение с това докато седят. А креативните скокове са продължили да текат, дори когато са седнали след разходката си – още една добра причина да си направите кратка почивка за разходка през работния ден.

НАПРАВЕТЕ СИ ПРОГРАМА/ПЛАН ЗА ХОДЕНЕ

Ходите години наред. Ако имате деца, помогнахте им да се научат да го правят и те. И така, какво точно не знаете за ходенето? Когато започнете да ходите за здраве, може да откриете, че всъщност има много точки, които всъщност не сте обмислили. Например: Къде ходите, ако в квартала ви няма тротоари?

КЪДЕ ДА ПРАВЯ СВОЯТА РАЗХОДКА?

Хубавото на ходенето е, че можете да го правите навсякъде. Къде ще ходите е въпрос на лични предпочитания и безопасност. Някои хора се наслаждават на чистия въздух и природата, докато други предпочитат климатичния контрол и безопасността при ходене на закрито по бягаща пътека или в мола.

Без значение какви са вашите предпочитания, най-важното е да ходите често.

ОПЦИИ НА ОТКРИТО:

  • В квартала. Както виждате на снимката по-горе – само излизате от входната си врата. Това е възможно най-удобното място за вас. Ако не е безопасно да се разхождате близо до дома си, помислете за разходки в квартал близо до вашия офис или други места, които често посещавате, като магазина за хранителни стоки или дома на някой роднина/приятел.
  • В центъра.  Ако във вашия град има център наблизо, проучете го пеша. Можете да напазарувате по пътя или да се възхищавате на архитектурни постройки. Центърът е добро място за разходка, тъй като обикновено има тротоари и пешеходни пътеки, които ще ви помогнат да се чувствате в безопасност.
  • До магазини. Подобно на центъра, тези зони обикновено предлагат тротоари и обикновено се изчистени, ако е валяло сняг или е имало лед.
  • В паркове и пътеки. Проучванията показват, че хората ходят повече, ако живеят в близост до паркове или пътеки. Ако следвате лежерните разходки, придържайте се към равни участъци и избягвайте скалисти терени. Ходит ви се за по-интензивна, бърза разходка? Пътеките с по-стръмен наклон ви позволяват да получите по-енергичен преход, без да се налага да вдигате темпото си.
  • Алеи. Обикновено можете да ги намерите близо до училищата, но някои паркове също ги предлагат.

ОПЦИИ НА ЗАКРИТО:

  • В мола. Можете да се разхождате из мола по всяко време, когато е отворен. Пристигнали сте рано, преди да се напълни целият мол – сега е вашият шанс да получите добра кардио тренировка. Ако молът ви има няколко етажа, възползвайте се от стълбите.
  • Вашата всекидневна или всяка друга стая в къщата ви. Разхождането на близки разстояние ще изгори калории – близо 250 за час, ако тежите около 80 килограма. Опитайте да го направите, докато гледате любимото си телевизионно предаване.
  • Във фитнеса. Ако домашната ви бягаща пътека не е опция, може да помислите да отидете във фитнес център, за да имате достъп до бягаща пътека, особено през сезоните, когато ходенето на открито не е никак приятно.

ВИДОВЕ ХОДЕНЕ:

Всички разходки са полезни за вас. Но има повече от един начин за ходене, в зависимост от целите, които си поставите. Ето преглед на различните стилове на ходене и как всеки може да ви бъде от полза.

  • Ежедневно ходене. Това е разходката около вашата къща или място на работа, ходене до и от колата, разходка за пазаруване или всякакви други случайни дейности, които изискват малко ходене.
  • Свободно ходене. Разходката по време на разговор с приятел или разходката на кучето са примери за разходка в свободното време. Когато се разхождате спокойно, вие самите сте спокойни и се движите лесно. Усилието ви е достатъчно леко, дори можете да пеете, докато ходите.
  • Фитнес ходене. Този тип ходене е по-бърз и целенасочен. Фитнес ходенето може да се извършва на различни нива, но в общи линии това е на бърза скорост. Дишането е учестено и сърцето ви бие по-бързо, но все пак трябва да можете да говорите с пълни изречения.
  • Интервално ходене. За този тип ходене, вие редувате бързо ходене за кратки периоди и равни или по-дълги интервали, с бавно/умерено ходене, за да се възстановите.
  • Изкачване. Ходене в гората или в някаква друга природна обстановка. Както и при другите видове ходене, има различни нива на трудност – от ниво „сравнително равни пътеки“ до „стръмни, скалисти маршрути“, които изискват повече внимание, за да се гарантира, че ще останете на правилния път.

„МИСЛОВНО-ОТПУСКАЩО“ ХОДЕНЕ:

Целта на този тип ходене е да намали стреса и да се отдадете на момента. Като правите „отпускащата” разходка, получавате ползите от медитацията, без да се налага да седите неподвижно. Има най-различни начини да го направите – от просто ходене до следване на по-структурирана рутина. Tози тип ходене означава да обръщате повече внимание на заобикалящата ви среда, на мислите си или на физическите усещания, като например вятърът, който духа върху лицето ви или брули косите ви и т.н.

За разлика от много други видове ходене, целта тук е да не вървите бързо или да се стараете да получите по-добра тренировка. Фокусът е върху успокояването, намаляването на стреса и релаксацията.

Следването на посочените точки ще ви помогне да се отдадете на подобна разходка:

  • Започнете, като насочите вниманието си към усещанията на тялото ви.
  • Дишайте гладко и спокойно през носа, като правите постепенни, дълбоки вдишвания. Почувствайте, че дробовете ви се разширяват отгоре надолу, а не концентрирано само в горната част.
  • Ангажирайте сетивата си напълно. Обърнете внимание на всеки ъгъл, докосване и звук, така че да се насладите на цялостната картинка.

Когато се научите да се съсредоточавате върху „тук и сега“, може да се окаже по-малко вероятно да се увличате от притеснения за бъдещето или съжаления за миналото.

 

2019-10-04T16:21:01+00:00

Leave A Comment