захарНормално е на всекиго от нас да ни се прияде нещо сладичко от врем на време. Знаем ,че са повечето сладки продукти на пазара съдържат голямо количество захар, но когато искаме нещо сладичко все едно  забравяме за всички вреди, които може да ни нанесе бялата рафинирана захар. Макар,че е една от най-старите съставки в света, захарта може да доведе до много сериозни проблеми , свързани със нашето здраве. Познатата ни бяла рафинирана захар се получава при обработката на захарна тръстика , при която се изгубват всички нейни полезни свойства, тоест крайния продукт – бяла захар не съдържа никакви хранителни вещества. При рафинирането влакна, микроелементи, минерални соли и т.н. се губят и дефакто от всички полезни свойства на захарната тръстика остава само чистата захароза. Ето и още някой вредни последици от консумацията на захар :

  • Захарта съдържа така да се каже само „празни“ калории. Както споменахме при обработката на захарната тръстика , в крайния продукт , тоест захарта, не остават никакви хранителни вещества, които са необходими за нашия организъм. Освен това  захарозата и фруктозния сироп съдържат изключително много калории. Освен това широко разпространения факт, че захарта вреди на зъбите е истински . Доказано е, че употребата на захар е един от основните виновници за разрушаването на зъбите.
  • Захарта може да доведе до затлъстяване и до редица здравословни проблеми. След като захарта навлезе в храносмилателния тракт , тя се разделя на двете й съставни части – глюкоза и фруктоза. Глюкозата е вещество, което се намира във всяка една клетка, но ако организма не я получава от храната, то той сам може да я произведе. Фруктозата  обаче може да се метаболизира само в черния дроб и по принцип тялото ни няма физиологическата нужда от нея. В ограничени количества не е опасна, но ако консумираме редовно голямо количество захар, фруктозата се складира в черния дроб, превръща се в гликоген и след натрупването на гликоген в мазнини. Това задръстване на черния дроб може да доведе до диабет, затлъстяване и проблеми с черния дроб. Това може да се избегне не само с ограничаване на захарта в нашето меню , а и с по-активен начин на живот.

много захар

  • Инсулинова резистентност. Когато в кръвта има голямо количество глюкоза, това може да доведе до разболяване от диабет, което от своя страна до резистентността на клетките към инсулина. Редица проучвания показват, че има пряка връзка от консумацията на голмо количество захар и разболяването от диабет тип 2.
  • Захарта може да повлия неблагоприятно върху хормоните и мозъка.
  • Захарта води до освобождаването на допамин, което е предпоставка за пристрастяване към консумацията на продукти, които съдържат голямо количество захар.

пристрастяване към захар

  • Захарта причинява рязко покачване на кръвната захар, подари това, че има висок гликемичен индекс
  • Консумацията на захар отслабва имунната система. В редица изследвания е установено , че захарта намалява действието на белите кръвни телца, които се борят с инфекциите.

продукти с много захарСлед като изброихме някой от вредните последици от консумацията на захар е редно да обърнем внимание и на някой от едни от най -разпространените храни, в които не подозираме,че се крие голямо количество захар:
 

  • повечето видове хляб
  • овесени ядки
  • мюсли
  • сушени плодове
  • енергийни напитки
  • спортни напитки
  • натурални сокове
  • продукти, на чийто етикет присъства нещо от сорта „без мазнини“, „нула мазнини“
  • дресинг за салати
  • кетчуп
  • барбекю сос
  • плодово кисело мляко
  • студени чайове
  • протеинови блокчета
  • газирани напитки

бяла захар

Така и така сме на тема „захар“ нека да разгледаме и малко интересни факти около нея:

  • Най-големият производител на захар е Бразилия, а най-големият консуматор е Индия
  • Захарта може да ви докара до депресия
  • В половин литър Кока Кола се съдържат 16 бучки захар

напитки с много захар

  • Германец държи световния рекорд на Гинес за най-голямата колекция от захарни пакети- 14 502 различни захарни пакети, най-старият от които датира от 1950 година
  • Хората в Индия кристализират захарната тръстика поне от 2000 години
  • Изкуствените заместители на захарта – захарин и аспартам – са открити случайно в лабораторни условия. Слуховете гласят, че на един от учените думата „тествай“ (на англ. test) му се причула като „опитай“ (taste)
  • Рафинираната захар под формата на кубчета е изобретена през 1843 г. в Чехия от швейцарецът Якоб Кристоф Рад

Разбира се не може да премахне захарта изцяло от нашето меню, но поне може да ограничим нейната консумация. Отлични природни заместители на захарта са медът, стевията и кленовият сироп.

стевия

А ето и синтетичните заместители на захарта и техните допустими дози:

  • Ацесулфам К-15 мг / кг
  • Аспартам 40 мг / кг
  • Захарин 5 мг / кг
  • Сукралоза 9 мг / кг
  • Тауматин 3мг/кг