/, Полезно/4 съвета за един здравословен пикник

4 съвета за един здравословен пикник

здравословен пикникНормално е през топлите месеци да отделя повече врем за вечеря навън. Хубава обстановка, вечеря или обяд по звездите с нашите любими хора. Какво по-хубаво от това. Но хапването навън, сред природата, не трябва да ни оправдава, за да се храним с каквото ни хрумне. Има няколко правила , с които ще създадете приятен и най-вече здравословен и безопасен пикник.

Главната роля – вкусната храна !

Ако правите обяд или вечеря в двора и хладилника ви е близо е добре, но какво да правите ако пикник дестинацията е на по-отдалечено място. Храната е изключително важна, за да си прекарате един хубав пикник и за това избягвайте да носите храни, които могат да се разтопят или такива, които лесно се развалят на по-високи температури.  Наблягайте на по-устойчиви и твърди храни. Пример за това са : твърди зеленчуци (сурови или варени), нарязани плодове, пълнозърнести храни, салати от макаронени изделия. Ако мислите ,че твърде много ви ограничаваме в избора на храна, то не е така. Може да си приготвите зеленчукови шишчета. На тях може да сложите любимите зеленчуци като гъби, патладжан, чушки, тиквичка или др. Так те ще бъдат готови да се консумират както сурови, така и препечени на грила.  За десерт може предварително да приготвите вкусна плодова салата от праскови, грозде, нектарини, ябълки и всеки един любим плод. А за да придадете още по -приятен вкус на салата, поръсването й с канела ще свърши доста добра рабата 😉  Използвайте в ястията също така храни, които са богати на протеин, а в същото време и са супер засищащи. Такива например са : боб, ядки, семена, тофу.

Mixed vegetable skewers on a hot barbecue

Какви храни да избягвате ?

Консумацията на алкохол не е препоръчителна за летния пикник. Изстудено бяло вино или розе е един добър вариант, но червено вино и по-твърд алкохол само ще ви навреди. Също така е добре да избягвате консумацията на червено месо, преработени меса, наденички, пушени меса и др. подобни.  Ако искате да прибавите в менюто за пикника сирене, то изберете по-твърдо. То ще бъде с по-малко съдържание на вода, отколкото меките сирена, и така ще се запази по-дълго време годно и вкусно за консумация.

Хидратация

Хиратацията е изключителна важна през летните месеци и особено ако отивате на пикник на открито. Трябва да сте подготвени с достатъчно вода за всеки един от присъстващите. Ако не сте почитатели на водата, може да я комбинирате с различни плодчета, мента, много лед и резънчета лимон. За да облекчите носенето на храната и напитките за пикник е добре всеки да има под ръка бутилка с вода. Така и ще си спестите и носенето на кана или чаши.

безопасен пикник

Здравословна скара !?

Хот-дог, наденички, бургери, кюфтенца, кебапчета – май това са първите неща, когато чуем пикник със скара. Но това далеч не са най-подходящите храни за един здравословен пикник. Всички тези храни са преминали през някаква преработка и съдържат в себе си високо количество натрий, също така добавени нитрати. Всички те се приготвят на високи градуси, а в следствие на това се образуват, съединения, които са главни виновници за разболяването от рак. Особено внимание трябва да обърнете и на това, че при печенето на скара , от месата падат сокове в скарата, върху нагорещените въглища. След това се отделят канцерогенни ароматни въглеводороди, които отиват директно в месото или хората ги вдишват.

здравословна скара

Разбира се не може без скаричка, иначе как ще приготвим храната си. Но има различни начини да я превърнете в по-здравословна. Такива начини са :

  • избягвайте да дишате дима, който излиза директно от скарата
  • пробвайте да приготвите риба на скара, зеленчуци, вегетариански бургери
  • намалете до минимум приготвянето на храната на грила. Ако храната отнема повече време за приготвяне, то може да я нарежете предварително на по-малки парчета
  • използвайте марината за месото. Това ще намали гореспоменатите канцерогенни ароматни въглеводороди. Марината трябва да съдържа лимон или оцет или билки с антиоксидантни свойства като розмарин, чесън и мащерка.
  • използвайте фолио за приготвянето на месото. Така ще се намали времето му на приготвяне и ще се предпази от дима

Безопасност на храните

Може би сте забелязали, че проблемите с храната се появяват най-често през топлите месеци. Това не е никак случайно.  Бактериите се развиват по-добре на по-високи температури, а при подходяща такава могат да удвоят своят брой само за 20 минути. Друга причина е ,че  се сервира и се консумира храна на открито с недобре почистени ръце или прибори. За да имате един безопасен пикник е добре приготвените съдове за сервиране и готвене да бъдат добре почистени, да носите със себе си вода за миене (ако няма наблизо), мокри кърпичи или най-добре дезинфектант.

Минимизиране на отпадъците

Може би и вие сте попадали на преливащи от боклуци кошчета на иначе красиви полянки. Но дали могат да се намалят ?  Разбира се ,че може и то с няколко лесни стъпки :

  • избягвайте съдовете и приборите за еднократна употреба. По-добре за природата, а и за вас самите, ще е да вземете продукти за многократна употреба, които  могат да бъдат произведени от твърда пластмаса (както бутилката за многократна употреба MyBottle), алуминии, бамбук, стъкло, порцелан. Така не само ще намалите отпадъците, а ще се чувствате много по-добре и уютно на зелената поляна.
  • храна с ръцете. Ако подберете така менюто си, че повечето неща да бъдат консумирани лесно с пръстчета, ще спестите боклуци, носене на прибори, а и всички знаем , че някак  е по-сладко.

как да си направим пикник

  • използвайте салфетки и покривка от плат. Така след пикника ще ги изперете, а няма да напъните кошчето с найлонови мушами, хартиени салфетки и вестници
  • пригответе толкова храна, колкото знаете ,че ще консумирате. Не е нужно да се носят винаги големи количества и накрая да се чудим какво да ги правим (а най-често хвърляме).

 

Източник : hsph.harvard.edu 

2018-01-11T23:08:32+00:00

Leave A Comment